Формальні індикатори

При оцінюванні веб-сайту пропонується дотримуватись такої стратегії — навчитися вирі­зняти на веб-сторінці формальні індикатори та застосовувати навички критичного мислення. У дослідженні визначені 5 груп формальних індикаторів та п'ять груп мисленевих дій, які ви­користовуються при оцінюванні веб-сторінок, які найчастіше пов'язані з розпізнаванням про­пагандистських технік у ЗМІ та Інтернеті.
І. Формальні критерії (індикатори) оцінювання сайтів — ті, які можна просто і легко ви­явити на сайті:
1. Надійність джерела та/або автора веб-документу, встановлення людині, групі людей чи організації належить той чи інший сайт, забезпечення на сторінці так званого «зворотного зв'язку» з автором, наявність інформації про рівень кваліфікації автора.
2. Основні ознаки надійності URL-адреси веб-сайту, зокрема певної комбінації літер в кінці доменного імені (наприклад: .gov — вказує на сайт державної установи;. edu — ознака освітніх установ, університетів; .com — використовується для комерційних організацій, які створені для отримання прибутку; .org — в основному, ознака неприбуткових організацій).
3. Наявність дати створення сайту, дат розміщення матеріалів та оновлення сайту. Це особливо важливо для сайтів, які пов' язані з щоденними подіями та з наукою.
4. Переважаюча кількість у статті слів узагальнюючого (всі, завжди, ніколи, ніхто, всім відомо, тощо) та оціночного (хороші, погані, найкращі, здорові, шкідливі, тощо) харак­теру, які не є притаманними мові науковців, їх висновкам, навіть в популярних статтях. В нау­кових та науково-популярних статтях незаангажовані вчені показують переваги і недоліки ідеї, методу, виробу, продукту, висвітлюють їх обмеження застосування та протиріччя.
5. Наявність граматичних та орфографічних помилок на сайті, явних помилок в ін­формації. Сайти, створені освіченими людьми практично не мають таких помилок. Сайт має бути таким, який легко завантажується, фон та шрифт сайту мають бути такими, щоб його мо­жна було легко читати, це свідчить про загальну культуру та освіченість тих, хто публікує ін­формацію.
ІІ. Мисленнєві операції та знання про особливості мислення при аналізі сайтів (критичне мислення, навички мислення високого рівня, мета когнітивні знання — знання про закономір­ності мислення людей та про власне мислення):
1. З'ясування причин, через які автор сайту публікує свою інформацію, виявлення неявних або прихованих мотивів розміщення веб-сайтів в Інтернеті. Для перевірки сайту за цим критерієм важливо навчити учнів ставити запитання та самим, аналізуючи сайт, відповіда­ти на запитання: Кому вигідний цей сайт? Чиї інтереси (груп, компаній, організацій) відстоює цей сайт? Які погляди з теми чи інтереси яких груп не представлені на сайті? Кому може за­шкодити цей сайт? Що може статися, коли люди беззаперечно повірять тому, про що розпо­відає сайт? Що може статися, коли люди не повірять тому, про що розповідає сайт? Як ін­формація, наведена на сайті, може впливати на поведінку та думки людей? Кому це вигідно? Чому сайт створений? Чи був цей сайт створений з метою продавати якісь вироби? Чи пропа­гувати ідеї?
2. Виявлення порушень логіки, аргументації. Важливо навчити учнів визначати сильні та слабкі аргументи, їх кількість та якість, причини та наслідки, їх взаємозв'язок; логічно мис­лити, доводити тези, висловлювати та перевіряти гіпотези, виявляти перекручену, «криву» ло­гіку.
3. Виявлення фактів та їх інтерпретації. Важливо навчити учнів знаходити аргументацію в тексті статті та серед аргументів - що є факт, а що думка автора.
4. Уявлення про особливості сприймання інформації людьми, про особливості, пере­ваги і недоліки власного мислення.
5. Виявлення статей з «прихованою пропагандою», рекламою. Приховані маніпуля-тивні психологічні техніки  спеціальні прийоми та лексичні побудови, які використовують­ся в психології та психотерапії для зміни поведінки людей.

No Response to "Формальні індикатори "

Отправить комментарий