При оцінюванні веб-сайту пропонується дотримуватись такої стратегії — навчитися вирізняти на
веб-сторінці формальні індикатори та застосовувати навички критичного мислення. У дослідженні
визначені 5 груп формальних індикаторів та п'ять груп мисленевих дій, які використовуються
при оцінюванні веб-сторінок, які найчастіше пов'язані з розпізнаванням пропагандистських
технік у ЗМІ та Інтернеті.
І. Формальні
критерії (індикатори) оцінювання сайтів — ті, які можна просто і легко виявити
на сайті:
1. Надійність джерела та/або автора
веб-документу, встановлення людині, групі людей чи організації належить той чи інший сайт, забезпечення
на сторінці так званого «зворотного зв'язку» з автором, наявність інформації
про рівень кваліфікації автора.
2. Основні ознаки надійності URL-адреси
веб-сайту, зокрема певної
комбінації літер в кінці доменного імені (наприклад: .gov — вказує на
сайт державної установи;. edu — ознака освітніх установ, університетів; .com —
використовується для комерційних організацій, які створені для отримання
прибутку; .org — в основному, ознака неприбуткових організацій).
3. Наявність дати створення сайту, дат
розміщення матеріалів та оновлення сайту. Це особливо
важливо для сайтів, які пов' язані з щоденними подіями та з наукою.
4. Переважаюча кількість у статті слів
узагальнюючого (всі, завжди, ніколи, ніхто, всім відомо, тощо) та оціночного (хороші,
погані, найкращі, здорові, шкідливі, тощо) характеру, які не є
притаманними мові науковців, їх висновкам, навіть в популярних статтях. В наукових
та науково-популярних статтях незаангажовані вчені показують переваги і
недоліки ідеї, методу, виробу, продукту, висвітлюють їх обмеження застосування
та протиріччя.
5. Наявність граматичних та орфографічних
помилок на сайті, явних помилок в інформації. Сайти, створені освіченими людьми практично не мають таких помилок. Сайт
має бути таким, який легко завантажується, фон та шрифт сайту мають бути
такими, щоб його можна було легко читати, це свідчить про загальну культуру та
освіченість тих, хто публікує інформацію.
ІІ. Мисленнєві
операції та знання про особливості мислення при аналізі сайтів (критичне
мислення, навички мислення високого рівня, мета когнітивні знання — знання про
закономірності мислення людей та про власне мислення):
1. З'ясування причин, через які автор сайту
публікує свою інформацію, виявлення неявних або прихованих мотивів розміщення
веб-сайтів в Інтернеті. Для перевірки сайту за цим критерієм важливо навчити
учнів ставити запитання та самим, аналізуючи сайт, відповідати на запитання: Кому вигідний
цей сайт? Чиї інтереси (груп, компаній, організацій) відстоює цей сайт? Які погляди
з теми чи інтереси яких груп не представлені на сайті? Кому може зашкодити цей
сайт? Що може статися, коли люди беззаперечно повірять тому, про що розповідає
сайт? Що може статися, коли люди не повірять тому, про що розповідає сайт? Як
інформація, наведена на сайті, може впливати на поведінку та думки людей? Кому
це вигідно? Чому сайт створений? Чи був цей сайт створений з метою продавати
якісь вироби? Чи пропагувати ідеї?
2. Виявлення порушень логіки, аргументації. Важливо
навчити учнів визначати сильні та слабкі аргументи, їх кількість та якість,
причини та наслідки, їх взаємозв'язок; логічно мислити, доводити тези,
висловлювати та перевіряти гіпотези, виявляти перекручену, «криву» логіку.
3. Виявлення фактів та їх інтерпретації. Важливо навчити учнів знаходити аргументацію в тексті
статті та серед аргументів - що є факт, а що думка автора.
4. Уявлення про особливості сприймання
інформації людьми, про особливості, переваги і недоліки
власного мислення.
5. Виявлення статей з «прихованою пропагандою»,
рекламою. Приховані маніпуля-тивні психологічні техніки — спеціальні
прийоми та лексичні побудови, які використовуються в психології та
психотерапії для зміни поведінки людей.
No Response to "Формальні індикатори "
Отправить комментарий